• Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger 

      Lie, Ingrid Nilsen; Hansen, Marit Staalnacke; Riise, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-09-08)
      Bakgrunnen for artikkelen er gjennomføring av gruppepraksis ved profesjonsutdanningene bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid. Vi ønsket å utforske studenters tilegnelse av ulike typer kunnskap i gruppepraksis og hvordan denne kunnskapen kan ha betydning for den sosialfaglige profesjonsutøvelsen. Vi gjennomførte fokusgruppeintervjuer med 46 studenter og 18 praksiskontakter fra 12 ...
    • Ettervern - en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring 

      Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2020-05)
      ​Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Ettervern – en god overgang til voksenlivet?» som NTNU Samfunnsforskning og UiT har gjennomført på oppdrag fra Bufdir i perioden 2014-2020. Prosjektet er gjennomført av Veronika Paulsen, Christian Wendelborg, Berit Berg, Jan Tøssebro og Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning, og Anne Riise ved UiT. ​Prosjektet har som målsetting å belyse ...
    • Facilitating Participation for Youths in Child Welfare Services in Transition to Adulthood: Practice between Formalities and Empowerment 

      Riise, Anne; Paulsen, Veronika (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-21)
      This article examines social workers’ perceptions of youths’ participation and how their perceptions influence their practice towards youths in aftercare. The article is based on qualitative interviews with 38 social workers in child welfare services (CWS) and collaborative welfare services. The interviews were analysed using a hermeneutic approach. We identified two practices with different objectives: ...